Publications

Integrated STEAM education

3D modelling and printing in mathematics education: Enhancing pre-service teachers’ knowledge through task design
Tejera, M., Ortiz-Laso, Z., Ulrich, E., & Lavicza, Z.
Proceedins of the 17th ERME Topic Conference MEDA 4
2024 | Poster conference

Tejera, M., Ortiz-Laso, Z., Ulrich, E., & Lavicza, Z. (2024). 3D modelling and printing in mathematics education: Enhancing pre-service teachers’ knowledge through task design. In E. Faggiano, A. Clrak-Wilson, M. Tabach & H. Weigand (Eds.), Proceedins of the 17th ERME Topic Conference MEDA 4 (pp. 452-453). European Research on Mathematics Education and University of Bari Aldo Moro.

qw
aa
qw
qw

Este es el texto oculto que se copiará.

Tejera, M., Ortiz-Laso, Z., Ulrich, E., & Lavicza, Z. (2024). 3D modelling and printing in mathematics education: Enhancing pre-service teachers’ knowledge through task design. In E. Faggiano, A. Clrak-Wilson, M. Tabach & H. Weigand (Eds.), Proceedins of the 17th ERME Topic Conference MEDA 4 (pp. 452-453). European Research on Mathematics Education and University of Bari Aldo Moro.

Ortiz-Laso, Z., González-Ruiz, I., Diego-Mantecón, J. M., & Sanz-Ruiz, M. (2023). Propuesta para el desarrollo de las competencias gráfica y mediática en Educación Infantil. En R. García-Ruiz (Ed.), La alfabetización mediática y digital en el currículum. Propuestas didácticas transformadoras (pp. 108-117). Dykinson.

Ortiz-Laso, Z., Diego-Mantecón, J. M., García-Fernández, S., & Sanz-Ruiz, M. (2023). Integrating Mathematics and Science in secondary education classrooms: Numbers and Algebra. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya (Eds.), Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 4677-4678). Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.

Ortiz-Laso, Z., Diego-Mantecón, J. M., Lavicza, Z., & Blanco, T. F. (2023). Teacher growth in exploiting mathematics competencies through STEAM projects. ZDM – Mathematics Education, 55(7), 1283-1297. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01528-w

Diego-Mantecón, J. M., Ortiz-Laso, Z., & Blanco, T. F. (2022). Reflexiones del Open STEAM Group sobre el Impacto Integrado del Contenido en el Aprendizaje de las Matemáticas. In T. F. Blanco, C. Núñez-García, M. C. Cañadas, & J. A. González-Calero (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXV (pp. 81-94). SEIEM.

Ortiz-Laso, Z., Diego-Mantecón, J. M., & García-Ruiz, R. M. (2022). Alfabetización científico-matemática en contextos reales a través de la generación de contenidos audiovisuales en YouTube. In L. R. Romero-Domínguez & N. Sánchez-Gey Valenzuela (Eds.), Sociedad digital, comunicación y conocimiento: retos para la ciudadanía en un mundo global (pp. 809-829). Dykinson.

Diego-Mantecón, J. M., Ortiz-Laso, Z., & Blanco, T. F. (2022). Implementing STEM projects through the EDP to learn mathematics: the importance of teachers’ specialization. In P. R. Richard, M. P. Vélez, & S. Van Vaerenbergh (Eds.), Mathematics Education in the Age of Artificial Intelligence (pp. 399-415). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-86909-0_17

Diego-Mantecon, J. M., Prodromou, T., Lavicza, Z., Blanco, T. F., & Ortiz-Laso, Z. (2021). An attempt to evaluate STEAM project-based instruction from a school mathematics perspective. ZDM – Mathematics Education, 53(5), 1137-1148. https://doi.org/10.1007/s11858-021-01303-9

Diego-Mantecón, J., Blanco, T., Ortiz-Laso, Z., & Lavicza, Z. (2021). STEAM projects with KIKS format for developing key competences. [Proyectos STEAM con formato KIKS para el desarrollo de competencias clave]. Comunicar, 66. https://doi.org/10.3916/C66-2021-03

Videoarticle

Blanco, T. F., González-Roel, V., Diego-Mantecón, J. M., & Ortiz-Laso, Z. (2021). Análisis de la conexión arte-matemáticas en los libros de texto de Educación Primaria. Educación Matemática, 33(3), 67-93. https://doi.org/10.24844/EM3303.03

Blanco, T. F., Ortiz-Laso, Z., & Diego-Mantecón, J. M. (2019). Proyectos STEAM con formato KIKS para la adquisición de competencias LOMCE. In J. M. Marbán, M. Arce, A. Maroto, J. M. Muñoz-Escolano & A. Alsina (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIII (p. 614). SEIEM.

Diego-Mantecón, J. M., Arcera, O., Blanco, T. F., & Lavicza, Z. (2019). An Engineering Technology Problem-Solving Approach for Modifying Student Mathematics-Related Beliefs: Building a Robot to Solve a Rubik’s Cube. International Journal of Technology in Mathematics Education, 26(2), 55-64.

Blanco, T. F., García-Piqueras, M., Diego-Mantecón, J. M., & Ortiz-Laso, Z. (2019). Modelización matemática de la evolución de dos reactivos químicos. Épsilon, (101), 147-155.

Diego-Mantecón, J. M., Blanco, T. F., Búa, J. B., & Sequeiros, P.  G. (2019). Is the relationship between art and mathematics addressed thoroughly in Spanish secondary school textbooks?. Journal of Mathematics and the Arts, 13(1-2), 25-47. https://doi.org/10.1080/17513472.2018.1552068

Blanco, T. F., Gorgal-Romarís, A., Salgado, M., Salinas-Portugal, M. J., Núñez-García, C., Sequeiros, P. G., Diego-Mantecón, J. M. & Ortiz-Laso, Z. (2018). Análisis de actividades STEAM en una educación matemática inclusiva. En L. J. Rodríguez-Muñiz, L. Muñiz-Rodríguez, A. Aguilar-González, P. Alonso, F. J. García García & A. Bruno (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXII (p. 612). Gijón, España: SEIEM.

García-Piqueras, M., Sotos-Serrano, M. Diego-Mantecón, J.M., Blanco, & T. F. (2018). Pensamiento computacional mediante el uso de robots en Educación Primaria — Ozobot y Mbot. Sociedad de la Información, (58), 54-65.

Diego-Mantecón, J.M., García-Piqueras, M., Blanco, T. F., & Ortiz-Laso, Z. (2018). Problemas en contextos reales para trabajar las matemáticas— Plataforma STEMforYouth. Sociedad de la Información, (58), 29-38.

Blanco, T. F., Salgado Somoza, M., Gorgal Romarís, A. & Diego-Mantecón, J. M. (2017). La robótica en el aprendizaje de conceptos geométricos en Educación Primaria. Boletín das Ciencias, (84), 103-104.

Diego-Mantecón, J. M., Sáenz De La Torre Lasierra, J. J., & Brzozowy, M. (2017). Proyecto STEMforYouth. In Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (Eds.), VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (pp. 305-311). Madrid, Spain: Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas.

Diego-Mantecón, J. M., Blanco, T. F., González, M. J., Istúriz, M. P., Gorgal, A., González-Ruiz, I., Búa, J. B., & Recio, T. (2017). Proyecto KIKS (Kids Inspiring Kids for STEAM). In Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (Eds.), VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (pp. 87-94). Madrid, Spain: Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas.

Diego-Mantecón, J. M., González-Ruiz, I., Blanco, T. F., Istúriz, M. P., Gorgal, A., Búa, J. B. & Recio, T. (2017). Interacción y difusión de los productos KIKS. In Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (Eds.), VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (pp. 67-71). Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas.

Diego-Mantecón, J. M., Bravo, A., Arcera, Ó., Cañizal, P., Blanco, T. F., Recio, T., González-Ruiz, I. & Istúriz, M. P. (2017). Desarrollo de cinco actividades STEAM con formato KIKS. In Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (Eds.), VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (pp.357-365). Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas.

Istúriz, M. P., González-Ruiz, I., Diego-Mantecón, J. M., Recio, T., Búa, J. B., Blanco, T. F., González, M. J., & Polo, I. (2017). Kids Inspiring Kids for STEAM (KIKS). In T. Dooley, & G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10) (pp. 1676-1677). DCU Institute of Education & ERME.

Búa, J. B., Blanco, T. F., Diego-Mantecón, J. M., Istúriz, M. P., González-Ruiz, I., Recio, T., Búa, J. B., González, M. J., & Polo, I. (2016). Proxecto KIKS: interdisciplinaridade de dimensión europea. Boletín Das Ciencias, (82), 67-68.

Professional development

Tejera, M., Ortiz-Laso, Z., Ulrich, E., & Lavicza, Z. (2024). 3D modelling and printing in mathematics education: Enhancing pre-service teachers’ knowledge through task design. In E. Faggiano, A. Clrak-Wilson, M. Tabach & H. Weigand (Eds.), Proceedins of the 17th ERME Topic Conference MEDA 4 (pp. 452-453). European Research on Mathematics Education and University of Bari Aldo Moro.

Ortiz-Laso, Z., Diego-Mantecón, J. M., & Ubuz, B. (2024). A professional development program for promoting mathematics within an integrated approach. In International Congress on Mathematics Education.

Ortiz-Laso, Z., Diego-Mantecón, J. M., Lavicza, Z., & Blanco, T. F. (2023). Teacher growth in exploiting mathematics competencies through STEAM projects. ZDM – Mathematics Education, 55(7), 1283-1297. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01528-w

Diego-Mantecón, J. M., Ortiz-Laso, Z., & Blanco, T. F. (2022). Reflexiones del Open STEAM Group sobre el Impacto Integrado del Contenido en el Aprendizaje de las Matemáticas. In T. F. Blanco, C. Núñez-García, M. C. Cañadas, & J. A. González-Calero (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXV (pp. 81-94). SEIEM.

Learning methodologies

Ortiz-Laso, Z., Diego-Mantecón, J. M., Lavicza, Z., & Blanco, T. F. (2023). Teacher growth in exploiting mathematics competencies through STEAM projects. ZDM – Mathematics Education55(7), 1283-1297. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01528-w

Diego-Mantecon, J. M., Prodromou, T., Lavicza, Z., Blanco, T. F., & Ortiz-Laso, Z. (2021). An attempt to evaluate STEAM project-based instruction from a school mathematics perspective. ZDM – Mathematics Education, 53(5), 1137-1148. https://doi.org/10.1007/s11858-021-01303-9

Diego-Mantecón, J. M., Ortiz-Laso, Z., & Blanco, T. F. (2022). Reflexiones del Open STEAM Group sobre el Impacto Integrado del Contenido en el Aprendizaje de las Matemáticas. In T. F. Blanco, C. Núñez-García, M. C. Cañadas, & J. A. González-Calero (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXV (pp. 81-94). SEIEM.

García-Ruiz, R., Bonilla-del-Río, M., & Diego-Mantecón, J. M. (2018). Gamificación en la Escuela 2.0: una alianza educativa entre juego y aprendizaje. In Á. Torres-Toukoumidis & L.M. Romero-Rodríguez (Eds.), Gamificación en Iberoamérica. Experiencias desde la Comunicación y la Educación (pp. 71-95). Editorial Universitaria Abya-Yala.

Feedback

Sanz-Ruiz, M., Soto-Sánchez, M., Ortiz-Laso, Z., & Diego-Mantecón, J. M. (2024). Elaborated feedback for interpreting graphs in Secondary Education. In Feedback and Assessment in Mathematics Education (FAME). European Research on Mathematics Education and Utrecht University.

Tejera, M., Russo, C., & Ortiz-Laso, Z. (2024). AuthOMath: innovación en la enseñanza de las matemáticas a través de la integración de GeoGebra y STACK. In A. Carrillo, J. M. Chacón, & T. Recio (Eds.), I Congreso Internacional de GeoGebra. Actas (pp. 352-354). Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas.

Sanz-Ruiz, M., Diego-Mantecón, J. M., Ortiz-Laso, Z., & Blanco, T. F. (2023). Resolución de ecuaciones lineales mediante una herramienta de retroalimentación. In C. Jiménez-Gestal, A. A. Magreñán-Ruiz, E. Badillo-Jiménez, & P. Ivars (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXVI (p. 600). SEIEM.